Rekommendationer på barnvänliga program från Skandinavien

Letar efter bra barnprogram från Norden till våra två ungar (4 och 7 år). Vill gärna att det ska vara på svenska eller norska, gärna med lite lärande innehåll men ändå kul. Vi försöker undvika sånt med för mycket stress och blinkande animationer – det känns som de blir helt speedade efteråt 😅 Har ni några favoriter ni kollar på med era barn? Gärna något med lite nordisk känsla kvar, inte bara importerade grejer.

Comments

• Vi har haft mycket glädje av Biet Maya (den norska versionen) och Laban, det lilla spöket – de är lugna, snälla och rätt charmiga. Och Fem myror är fler än fyra elefanter är ju en riktig klassiker om man vill ha nåt med pedagogik utan att det känns som skola. Vi hittade många av dem via en tjänst som samlar nordiska kanaler med IPTV – enkelt att växla språk och mycket nostalgi för oss vuxna också.

• Min systerdotter är helt tokig i Mamma Mu just nu – och jag fattar varför, det är roligt på ett lågmält sätt. Hon har också börjat härma rösterna, vilket är både gulligt och lite skrämmande ibland 😄. Jag tycker det är fint att det fortfarande finns program som inte bara handlar om superhjältar och action – ibland räcker det med en ko som gungar.

Sign In or Register to comment.