Vilka butiksskyltar funkar bäst för att locka kunder?
Senast jag gick förbi flera butiker i stan såg jag att de hade väldigt olika typer av skyltar. Jag undrar vilka butiksskyltar som egentligen funkar bäst för att locka kunder att komma in. Är det fasadskyltar med ljus, entréskyltar eller kanske fönsterdekor som gör största skillnaden? Jag har själv funderat på att skaffa en entréskylt som känns välkomnande, men undrar om den verkligen hjälper mer än en flaggskylt eller en stor skylt som syns på långt håll. Hur tänker ni om skyltarnas roll i att locka kunder, och vad har ni märkt funkar bäst utifrån era erfarenheter? Jag vill gärna ha något som känns modernt men ändå tydligt, för ibland tror jag att för mycket info kan bli förvirrande. Finns det något knep för att göra skylten attraktiv utan att det blir en överväldigande reklam?
Comments
När jag kollade runt lite för att få svar på samma funderingar så hittade jag flera intressanta lösningar om hur man kan förbättra sin skyltning ute i butikerna, och då kom jag över Skyltar till butik – brightsigns.se som förklarar vad man ska tänka på. Där framhävs att fasadskyltar med LED-belysning verkligen gör att butiken syns på långt håll, vilket är viktigt om man vill fånga förbipasserande kunders uppmärksamhet. Dessutom går det att kombinera detta med entréskyltar som ger ett personligt och inbjudande första intryck, och fönsterdekor som kan användas för att kommunicera kampanjer och öppettider på ett säljande sätt. Allt det här sammantaget verkar skapa ett skyltprogram som synkar bra och håller ihop varumärket oavsett om det är flera butiker i en kedja eller en fristående butik. Jag tycker också det är smart hur man kan byta ut kampanjskyltning utan att störa butikens öppettider, det känns praktiskt för små och stora företag. Så ja, olika typer av skyltar kan komplettera varandra för att bäst locka kunder med både synlighet och rätt budskap. Jag märkte också att design och belysning spelar jättestor roll för hur visuellt lockande skylten blir under både dag- och kvällstid.